الأحد، 26 يوليو، 2009

ليه يا مصر ؟




عندنا شباب بتموت لا من القصف ولا من اليهود

بس بتموت مدفونة تحت الرمل عالحدود

تعرفو من ايه؟

من المعابر بتاعتنا

معابرنا الي تحت الارض

الانفاق
السبب انو المعابر الي فوق الارض مسدودة بامر من الكلاب والديابة
واضطرينا نحفر تحت الارض
ونغامر بحياة شبابنا محنا ناقصين يعني
والله انا فاكرة كويس قبل الانفاق متتعمل وكان لسى الحصار والاغلاق
كنا ننزل السوق متلاقيش حاجة
يإما بضاعة كده زبالة من ميت سنة
وبعد الانفاق البضاعة مالية السوق والحمد لله
بس الاسعار مقلكوش!!!!!!
ناااااااااااااااااااار
مهو ادفع فيها كتير علشان تدخل بالطريقة دي

المهم فالاخر احنا الي بندفع التمن
يا من فلوسنا
يا من حياة ولادنا
مهي لقمة العيش والظلم بقه
طيب ليه الذل ده؟
ميتفتح المعبر وخلاص

ولا نسمع انو البضايع المتكدسة فالعريش بتتحرق
اصلها ما عادت تصلح للاستخدام
طيب رجعوها لاصحابها بتحرقوها ليه؟
ولا وزعوها عالغلابة فمصر
والله نتبسط اوي
اما يحرقوها ليه
الله يحرقهم زي مبيحرقوا في دمنا
ليه يا مصر متفتحهوش بقى ؟
مش كفايانا موت من اليهود
هو انتي كمان علينا
ليه يا مصر؟
ليه يا مصر؟

ليه يا مصر؟

هناك 51 تعليقًا:

  1. السلام عليكم

    ننتصر ليه واحنا امة مكبوتة
    نهارنا للأكل وليلينا حدوتة


    لايغير الله مابقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم

    ردحذف
  2. السلام عليكم
    الخوف داء الشعب والحكومة

    ردحذف
  3. هقول ايه اكتر من اللي قولتيه
    وفيتي و كفيتي
    ليه يا مصر ؟
    مصر لو عليها لا تقفل معابر و لا تسيب ظلم بس الحق على اللي نايمين على الكراسي
    قبل ما احنا نقولهم اصحوا قالولهم اللي عندهم بس ما بيسمعوش
    مصر ملهاش ذنب
    و المصريين غلابة زينا
    بيحبونا و لو بايديهم يموتوا بدالنا ما يقصروش
    بس انا وانت و كلنا عارفين مين الجاني
    بس مش هنقولوا ليه كدة؟؟
    اصله ما بيسمعش ولو سمع مبيحسش
    بس لينا رب

    ردحذف
  4. الظلم مر مبيحسش بيه غير اللى بيجربه

    ردحذف
  5. السلام عليكم ..شكرا علي زياره مدونتي

    اللي اقدر اقوله حسبنا الله ونعم الوكيل في الحكومه والشعب اللي ساكت والضربات نازله تتلو الاخري

    بس لازم يجي يوم وكل حاجه تتغير اكيد

    ردحذف
  6. الحكومه بتاعتنا عامله اللى عليها
    منتهى العدل
    انها تبهدل الفلسطينيين
    نفس بهدله المصريين
    عاوزين ايه من الحكومه اكتر من كده
    منتهى المساواه
    اللى جوه متبهدل
    واللى برا كماااااااان

    ردحذف
  7. السلام عليكم
    أحمد الصعيدي
    اهلا بيك
    لايغير الله مابقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم
    وده الكلام عين العقل
    كل واحد منا يبتدي بنفسو وينشر للي حوليه
    محتاج الموضوع مجهود جبار

    ردحذف
  8. السلام عليكم
    مصعب صلاح
    اهلا بيك هنا
    ولكل داء دواء
    ودواء الخوف هو الايمان

    ردحذف
  9. السلام عليكم
    الأميرة ميرا
    كلامك صح طبعا احنا والمصريين اخوات
    وربنا ياخدو الي كان السبب
    في الي بيحصل

    ردحذف
  10. السلام عليكم
    mony
    اه والله مفيش
    فالدنيا امر من الظلم
    نورتينا

    ردحذف
  11. السلام عليكم
    خالد فوده - Khaled fouda
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    واليوم ده اكيد حييجي وكل حاجة تتغير بس
    لازم احنا نتغير اول
    ونشيل الخوف من قلوبنا

    ردحذف
  12. السلام عليكم
    Ramy Wasel
    منورني دايما يا رامي
    وانا كنت بقول دايما الراجل ده العدل عندو ايه
    ميتوصفش
    احنا مش لاوم نستغرب ابدا
    هو اذا مبهدل شعبو
    حيحترمنا احنا ليه
    ومن عندي يا رامي كمان بقولو " غور ياض "

    ردحذف
  13. التصرفات المخزية لا تصدر الا من حكومة مستهانة

    ولو عندنا شوية عزة وقوة كنا قدرنا نعمل حاجة

    ولو حسينا اننا كلنا واحد كنا اتحركنا ومحسيناش ان اخواتنا عبئ علينا

    تحياتى

    ردحذف
  14. عزيزتي..
    تنادين من باذانهم
    صمم
    نحن امة عربية تمشي بالمثل القائل
    ..ان لم تستحي فافعل ما شئت..
    من زعمائنا لحكامنا لساستنا الافاضل..اقول
    كم تحتاجون من الشهداء بعد ليقتلوا ليصحو هذا الضمير داخلكم وتنفعل قلوبكم وتصرخ حناجركم

    ياسمين..

    ردحذف
  15. لا حول ولا قوة الا بالله يجب ان ننصر الله فى طاعته لكى ينصرنا فى حياتنا


    دمتى بكل خير

    ردحذف
  16. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  17. السلام عليكم
    بنجاواتى
    اهلا اهلا بيك في مدونتي
    وهي مستهانة بشكل
    ربنا ياخدهم في اقرب وقت
    والقوة والعزة مش حنحس بيها الا
    لما نقتل الخوف جوانا

    ردحذف
  18. السلام عليكم
    ياسمين..وثلجٌ أبيض
    منوراني يا حبيبتي
    وزي مقلتي هم عمي وخرس ومش بيحسوا
    لانهم معميين عن الحق
    قلوبهم ظالمة فصارت ضلمة
    ولو متنا كلنا مش فارقة معاهم

    ردحذف
  19. السلام عليكم
    akeed
    اهلا بيك
    ووالله كلامك اصاب كبد الحق
    لن يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
    لما نبقى ناس عالحق ربنا حينصرنا
    اللهم اجعلنا جميعا من اهل الحق والايمان

    ردحذف
  20. السلام عليكم
    ازيك اختى الصغيرة
    فيه اشياء اكيد احنا مش عارفناه كويس
    يمكن نكون حاسين بها لكن السياسة لها ناسها
    واللى بيحصل سواء بمصر او فلسطين او باى دولة عربية
    فده بيرجع للامور السياسية دي

    عاوزك تتأكدى ان مصر هى مصر لن تتغير
    اللى بيتغير الناس اللى بتقعد على الكرسي
    اقصد كرسي العرش طبعا

    وكمان فيه نقطة مهمة
    واللى نفسي افهمه بجد
    هو ايه اللى بيحصل اصل فى فلسطين بين فتح وحماس
    ممكن توضحى لى الصورة بالضبط
    عفوا لانى طولت بالتعليق
    تقبلى تحياتى

    ردحذف
  21. بسم الله الرحمن الرحيم

    " ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم "

    ردحذف
  22. انت لسه هنا؟


    لا لا تعالى بسرعه عندنا


    تيمون وبوبما عايزينك


    كل ما تضحك اكتر كل تاكل بطاطا اكتر

    هاكونا مطاطا

    مش هتقدر تغمض عنيك

    هاكونا مطاطا هديتنا لكل المدونين عشان نخرج من حاله النكد

    هاكونا مطاطا تهييس للصبح

    هاكونا مطاطا ... لااااا للملل


    هاكونا مطاطا... قول لاء للهم

    هاكونا مطاطا.... اوعى تزعل ابدااا

    هاكونا مطاطا... ارمى الماضى ورا ضهرك


    انسى الماضى اللى يغيظ


    يلاااااااااا تعالى مستنى ايه

    ردحذف
  23. ليه يا مصر؟
    ليه يا مصر؟

    ليه يا مصر؟

    انا كمان بسال
    بس مع سؤالى هتستغربى لو قولتلك انى بدى النظام عذره و لو بسيط
    هتسغربى و يمكن تزعلى لو عرفتى انى معاه فى قفل الحدود ع شان واحد زى حسن نصر الله ميستغلش الموقف
    بس مش مع النظام و هو مجوع اهلنا فى غزه
    معادله صعبه

    ردحذف
  24. السلام عليكم
    أشكر لك جهدك الطيب بالموضوع
    وبالفعل إنه موضوع أكثر من رائع
    أتمنى لك التوفيق

    ردحذف
  25. سمسم
    انا جبت الميل بتاعك
    وانا اسعد بجد لو عرفتك وضفتك مش عارفه وصل ولا لا
    المهم ابقي سيبي الميل عندي في تعليق
    انا عامله اشراف
    اوك
    منار فايد

    ردحذف
  26. حسبنا الله ونعم الوكيل في كل ظالم وبيساعد علي قتل الابرياء
    اتمني زيارة مدونتي

    ردحذف
  27. لا تعليق

    بس حسبنا الله ونعم الوكيل

    ربنا على الظالم

    ردحذف
  28. هاى اخت سما كلامك عين العقل بس يارب الناس تحسه الله يكون فى عونكو ومعاكو تحياتى اسير الغربه

    ردحذف
  29. السلام عليكم
    ذو الوجه المبتسم
    اهلا وسهلا باخي
    وانا عارفة انو السياسة ليها ناسها
    بس المصيبة انو كل حاجة يقرروها احنا الي بندفع تمنها
    مفروض يكون لينا نصيب فالقرارات
    واكيد صعب ومستحيل طبعا
    وحضرتك بتسال عن ايه بالزبط بين فتح
    وحماس لو تحدد السؤال علشان اجاوبك ؟
    وهو عامة حصلت فتنة كبيرة اوي من فئة ضالة ربنا ياخدها واثارها لحد دلوقتي ظاهرة في كل شئ فالبلد وعلى اتفه الحجات كمان
    لو تحب اسال تاني عن حجات عاوز تعرفها وانا اجاوبك

    ردحذف
  30. السلام عليكم
    ريمان ونوسه فى هاكونا مطاطا
    منوريني بجد ليكم وحشة
    قريب ان شاء الله
    اجي ونقعد ندحك للصبح ونهيس وننسى
    هههههههههههههههه
    بجد تيمون وبومبة هايلين

    ردحذف
  31. السلام عليكم
    محمد مارو
    لا صعبة ولا حاجة المعادلة دي
    انا شخصيا نصرالله ده لو يملانا غزة دهب
    عمرو الراجل ده مينزل من زوري
    بس معاه فمقاومة اليهود طبعا
    والتاني ربنا ياخدو مهو مجوع شعبو جت علينا يعني

    ردحذف
  32. السلام عليكم
    الؤلؤة
    اهلا ونورنا مرورك
    الكريم
    وربنا يباركلك

    ردحذف
  33. السلام عليكم
    شباك موارب
    اهلا يا حبيبتي منار
    الصراحة هو موصلش بس انا حعمل زي مقلتي
    ان شاء الله
    منوراني يا قمر

    ردحذف
  34. السلام عليكم
    هعزف لنفسي
    وانا كمان مرة حقول
    حسبي الله ونعم الوكيل
    في كل ظالم
    وان شاء الله التواصل
    حيفضل مستمر

    ردحذف
  35. السلام عليكم
    طلاب من أجل مصر
    منور يا عبد الهادي
    وكمان مرة نقول ونفضل نعيد
    حسبنا الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  36. السلام عليكم
    اســ الغربه ـــير
    اهلا بيك في مدونتي
    وربنا ان شاء الله حيكون معانا
    ومع كل المسلمين المهم احنا
    نغير من نفسنا للاحسن دايما
    نورتنا

    ردحذف
  37. ليه يا مصر ؟؟

    انت عايز مصر تعمل ايه

    حرام عليكوا بقى


    الحكومة هتعمل ايه ولا ايه ولا ايه ولا ايه ولا ايه


    تقبل مرورى

    ردحذف
  38. سمسم الحبيبة
    اول مرور عندك ولن يكون الاخير باذن الله
    ويبقى بيننا التواصل
    بالنسبة للبوست
    ربنا يخفف الامكم ويرد كيد المعتدى
    تحياتى

    ردحذف
  39. السلام عليكم
    بحب الحكومة
    اهلا بيك في مدونتي
    ومعلش انا عارفة هم بيتعبو اقد ايه
    حيسرقوا ايه ولا ايه
    وحيبنهبوا ايه ولا ايه
    حيموتوا مين ولا مين
    شغل جامد الي بيعملوه
    اهو هم يدحك وهم يبكي

    ردحذف
  40. السلام عليكم
    ام مالك
    اهلا بيك يا حبيبتي منوراني
    ويا رب يرد كيدهم على نحورهم
    اللهم امين

    ردحذف
  41. مش عارف أقولك إيه ؟
    كله بسبب مبارك الخاين المتحالف مع الصهاينة و الأمريكان
    باع لهم مصر حتة حتة و محاصر غزة معاهم و مش عارفين حيعمل لهم إيه أكتر من كده

    ردحذف
  42. السلام عليكم

    معلش شوية صبر
    ان بعد العسر يسر

    اما عن مصر
    فربنا يبدل حكامنا بخير منهم ان شاء الله

    بارك الله فيك

    ردحذف
  43. السلام عليكم
    مهندس مصريا
    اهلا بيك في مدونتي
    وطبعا الي يبيع ارضو مش بعيد عنو يبيع جيرانو ويجوعهم
    قليل اصل بصحيح ربنا ياخدو

    ردحذف
  44. السلام عليكم
    على عبدالله
    ان الله مع الصابرين
    ولا حل الا الصبر على البلاء
    لاننا مؤمنين بالله
    فلا نسخط ولكن نرضى
    ربنا يكلل حياتنا بالرضا
    نورتنا

    ردحذف
  45. ارجوكم يا جماعة انا صعقت بمدونة الكترونية جديدة قبطية
    بيسبوا و يشتمو فى الرسول ( صلى الله عليه و سلم ) و فى ربنا ( تعالى الله عما يقولون )
    ارجوكم ممكن تدخلوا على المدونة دى و تعلموا المدونة و يا ريت لو قدرتم انكم تنشروا اللينك علشان كل اللى يدخل يعلمها و بكده تتأفل المدونة
    و هو ده اللينك http://mem-kaf.blogspot.com/

    ردحذف
  46. السلام عليكم
    غير معروف
    انا شفت المدونة دي ولقيت
    انها اصلا متستاهلش اني اعلق فيها
    او انشر اللينك بتاعها
    لاني بكده حخليها تنتشر اكتر
    واصلا شكلها محدش بيدخلها ولا تعليق فيها
    وتفاهة الكاتب عاملة زي الكلب الي عاوز اهمال

    ردحذف
  47. ربنا يكون فى عونكم
    بس متسأليش ليه يا مصر ؟
    لأن مصرمعاكم بقلبها
    وهى مغلوبه على أمرها
    من حكام باعوها وباعو همها
    ورا يتعاهدوا مع عدوها
    قال ايه بيقولوا سلام
    وهاتوافقوا من غير كلام
    وده لمصلحتكم صدقونا
    واوعوا فى مره تخالفونا
    بس ربك فوق الكل جبار
    هو الواحد القهار
    هايزلزل قلوبهم ويزلهم
    قادر يعميهم ويشلهم
    ويخليهم عبره للى هايجى بعدهم

    ردحذف
  48. السلام عليكم
    بــــ الخطاب ــن
    وكلامك كلو حكم والله
    صح كل الي قلتو
    وزي مقلت انت ربنا هو الواحد القهار
    وربنا مش حيسيب الظالم

    ردحذف
  49. السؤال يا اختى العزيزة
    او بالاصح اعتبريه حلم واتمنى من الله انه يتحقق
    نفسي التوحد والتوحيد لصفوف الامة العربية
    بخصوص فتح وحماس
    ليه تكون فيه فتنة من اصله
    ليه ميكنش فيه توحيد للصفوف
    الكلام كتير بس بصراحة مش باحب اتكلم فيه كتير
    اكيد انتى فاهمة وعارفة كل ده
    ربنا يهدينا وينصرنا على اعدائنا

    تحياتى

    ردحذف
  50. انا مقلتش انك تعلقى فيها
    بس كفاية انك تعلميها
    علشان تتأفل

    ردحذف
  51. السلام عليكم

    والله الموضوع مؤسف جدا

    وانت عمالك بتسأل ليه يا مصر ؟؟

    انت مش معقول انك مش عارف او متل ما انت بتقول عارف بس بستهبل ...

    كلماتك بتوجع بس اكيد الجرح والوجع اكبر الي بالذات لما قرأت هالكلمات كطفلة فلسطينية ، قد استشهد اقاربها في هذه الانفاق واخرون ممن تعزهم هم ممنوعون من العلاج بسبب اغلاق المعبر

    ما بيدنا الا نقول حسبنا الله ونعم الوكيل على كل ظالم


    وبالمناسبة كل عام وانتم بألف خير

    *** طفلة من قلب غزة ***

    ردحذف